ВСТУП

Протягом всієї історії людства національне багатство ґрунтувалося на володінні матеріальними об'єктами. Однак зараз ця схема змінилася і новими стимулами створення національного багатства в сучасному суспільстві стали цінності, засновані на знаннях. Результати інтелектуальної праці стали визначальним фактором у створенні конкурентоспроможних продуктів, а інтелектуальна власність стала правовою базою для закріплення особистих прав її творців. Об'єкти інтелектуальної власності (далі - об'єкти ІВ) визначальним чином впливають на забезпечення конкурентоспроможності товарів і послуг, і є вирішальним фактором економічного зростання. Під комерціалізацією об'єктів ІВ розуміють використання інтелектуальної власності з метою отримання прибутку або іншої вигоди. Комерціалізація починається з оцінки перспектив комерційного використання нової розробки і закінчується створенням об'єкта техніки або нової технології, що дозволяють отримати комерційний результат.

У доповіді висвітлені актуальні питання, пов'язані з роллю і станом винахідницької справи в Україні. Також проведено аналіз винахідницької активності національних (українських) заявників, і освітлена першорядна роль винаходів у створенні інновацій.

Також дані рекомендації про використання об'єктів ІВ у власному виробництві та комерціалізації об'єктів ІВ при їх реалізації третіми особами.

Проблеми винахідництва в Україні

У сучасній економічній реальності виграє той, хто не тільки швидше інших продукує нові технології, але і в найкоротші терміни зможе втілити їх в реальний продукт і запропонувати його на ринку.

Охорона інтелектуальної власності - ключове питання при впровадженні інновацій, так як саме від рішення цього питання залежить дохід, отриманий компанією, що виробляє інноваційний продукт. Патенти на винаходи, корисні моделі, промислові зразки є єдиним реальним механізмом, що забезпечує захист інноваційних розробок в умовах ринку.

Подивимося, як йдуть справи з патентуванням винаходів в Україні.

Одні кажуть, що на винаходи немає суспільного запиту та винахідництво, як суспільне явище, вже померло і перестало відігравати помітну роль в економіці України, інші стверджують, що час розквіту винахідницької руху ще не настав і не за горами той світлий день, коли настане розквіт винахідництва і Україна продемонструє всьому світові свою козацьку завзятість і кмітливість.

Де ж ця грань, між двома полярними поглядами на проблему винахідництва в Україні?

Дійсно, винаходи після розпаду СРСР прийшло в занепад, що було пов'язано з падінням економіки на пострадянському просторі. Але впала економіка в тій мірі, як про це повідомляє Держстат України? За даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ) обсяг тіньового сектора в різних галузях виробничої сфери становить до 50% відносно загального обсягу виробництва товарів і послуг. За даними МЕРТ обсяг тіньового сектора за 2018 рік скоротився на 2,5% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року і становить 42,6%. Таким чином, певні напрямки господарської діяльності знаходяться поза сферою державного контролю, чого не можна сказати про діяльність українського Патентного відомства (далі - Укрпатенту), який видає тільки офіційні документи: патенти на винаходи, корисні моделі, промислові зразки та свідоцтва на товарні знаки (знаки для товарів і послуг). Ніяких тіньових винаходів, корисних моделей і промислових зразків не існує, оскільки будь-які документи, видані в обхід Патентного відомства, ніякого юридичного значення не мають. У підсумку виходить, що Укрпатент надає правову охорону не тільки в рамках легального сектора економіки, а й усієї економіки України в цілому. Тому наведена нижче патентна статистика містить об'єктивні дані, що характеризують реальний стан винахідництва в країні.

Аналіз патентної ситуації в Україні за 2006-2018 роки показав, що активність патентування винаходів постійно знижується. Так, за даними Укрпатенту, в 2018 році було подано 3965 заявок на винаходи, що на 18,2% менше, ніж в 2014 році, і на 25,4% менше, ніж у 2010 році [1]. Також щорічно скорочується кількість діючих патентів національних заявників на території України, що говорить про незахищеність країни перед масованою експансією імпортної продукції і незавидному положенні вітчизняного виробника. Ми спостерігаємо триває ввезення імпортних товарів і технологій, в тому числі промислової і побутової техніки, які давно зайняли домінуюче становище на українському ринку, витіснивши вітчизняних виробників товарів і послуг.

На тлі загального скорочення промислового виробництва в країні і обсягу патентування винаходів, зокрема, особливу стурбованість викликає вкрай низький показник винахідницької активності українських заявників, який визначається кількістю поданих заявок на винаходи в рік. Обсяг поданих заявок національними заявниками в останні роки становить близько 50% від загального числа поданих заявок в Україні, при цьому абсолютне число поданих українськими заявниками заявок в 2018 році стало своєрідним антирекордом, і склало - 2102 заявки, що є найнижчим показником за останні 20 років .

Кількість поданих заявок на винахід в рік служить індикативним показником технологічного розвитку кожної країни. Середній обсяг поданих заявок на винаходи українськими заявниками за період з 2014 по 2018 роки склав щонайменше 2500 заявок на рік. Якщо порівняти цей показник з кількістю щорічно подаються заявок національними заявниками США, то в США за 2018 рік було подано більше 300 тисяч заявок на винаходи [2]. Таким чином, кількість щорічно створюваних винаходів в Україні становить менше 1% від кількості винаходів, створюваних в США. За приблизними розрахунками в 2018 році показник активності патентування винаходів національними заявниками в США приблизно відповідав 1 заявці на тисячу резидентів, в Китаї була подана 1 заявка на 1,25 тис. Резидентів, а в Україні - 1 заявка - на 20 тисяч резидентів. З цього розрахунку видно, що

ДАЛІ ПАДАТИ НІКУДИ, - МИ ДОСЯГЛИ ДНА, ВІД ЯКОГО ЗОБОВ'ЯЗАНІ відштовхнути !?

Для вжиття заходів щодо виправлення ситуації з винахідництвом в Україні необхідно підняти престиж винахідницької творчості, що неможливо зробити без підтримки держави.

Це завдання не може бути вирішена приватними зусиллями окремих ентузіастів. Будь-які розрізнені дії в цьому напрямку заздалегідь приречені на невдачу. Тільки цілеспрямована державна політика може забезпечити підйом винахідництва і започаткувати науково-технічного відродженню України.

Нові технології визначають рівень життя в країні

Нові технології стосуються кожного - це, в першу чергу, вирішення нагальних питань життєзабезпечення людини, від екології і енергетики до медицини і сільського господарства.

Якщо говорити про інновації, то слід зазначити, що без винаходів інновацій не буває.

Кожна країна прагне до підвищення рівня життя і добробуту своїх громадян.

Найбільш важливим показником рівня життя в країні є ВВП, який в 2018 році в Україні склав 124,6 млрд. $. При розрахунку ВВП на душу населення, за даними Світового банку в Україні припадає 2,9 тис. $. В середньому по ЄС цей показник перевищує 30 тис. $.

Яким чином в Україні можна підвищити цей показник?

Єдиний спосіб підвищення цього показника - це шлях інноваційного розвитку країни.

Найпотужніша економіка світу США побудована насамперед на інноваціях. У першій п'ятірці високотехнологічних компаній США перебувають такі ІТ-гіганти, як Apple, Microsoft, Google. США щорічно отримують від експорту інноваційних технологій близько 700 млрд. $, Що перевищує майже в 2 рази ВВП України. Такі високі досягнення в сфері трансферу технологій компаніями США пояснюються держпідтримкою наукових досліджень і розробок, на які витрачається 2,8% ВВП США, в той час, як на аналогічні цілі в бюджеті України відводиться лише 0,6%.

Давно відомо, що країни з сировинною економікою мають низькі можливості зростання. Україна відноситься саме до таких країн. Експортний потенціал України - це металургія (20,6%), с / г продукція (18,6%), продукти хімічного виробництва (12,8%). Єдине високотехнологічне напрямок - це ІТ-технології, які в обсязі українського експорту становлять за різними оцінками від 2,5 до 5,0 млрд. $ На рік. Цей показник в основному пов'язаний з об'ємом аутсортинга, де всі економічні оцінки носять приблизний характер, Проте, керівництво нашої країни з гордістю констатує, що за сумарним доходу, отриманого від реалізації розробленого і експортованого програмного продукту, останній впевнено займає в даний час третє місце після експорту української металургії і продовольства.

В даний час відбуваються глобальні зміни в Україні, які поки важко оцінити в повній мірі. Зараз неможливо передбачити в якому вигляді, і якими саме будуть ці зміни. Але перед винахідниками і підприємцями відкрилися нові горизонти, викликані зміною політичного та економічного становища України в світі. До таких змін, зокрема, відноситься той факт, що з 2016 року Україна повністю вступила в зону вільної торгівлі з ЄС. Це призвело до більш жорсткої конкуренції товарів на внутрішньому ринку України, але в той же час полегшило вихід на європейський ринок, що пред'явило вітчизняним виробникам додаткові вимоги щодо підвищення якості та конкурентоспроможності продукції, що випускається і змусило вжити додаткових заходів для захисту свого сектора ринку.

Однією з таких заходів є патентування нових розробок як в Україні, так і за кордоном, що слід розглядати як невід'ємну частину бізнес-стратегії кожної компанії.

З чого починається бізнес-стратегія компанії?

Провідні менеджери бізнесу різних країн стверджують, що для того, щоб створити сильну конкурентоспроможну компанію, що має сталий розвиток, потрібно вибрати правильну стратегію управління бізнесом. Можна навести слова Білла Гейтса, який стверджує, що для того «щоб вийти на ринок першими, Ви повинні рухатися швидко, інакше пропадете. Пам'ятайте, що клієнтам потрібні товари високої якості, за низькими цінами і негайно ... »[3].

Що таке бізнес-стратегія компанії?

Бізнес-стратегія компанії - це вибір кроків, що визначають характер і напрям діяльності організації, спрямованих на досягнення максимального результату в умовах ринкової конкуренції. Пам'ятайте, що навіть на відносно стабільних ринках ваші конкурентні переваги непостійні. Шанси, що конкурентні переваги у вас збережуться в незмінності тривалий час, швидко тануть. Їх стійкість тепер більше, ніж будь-коли, залежить від чинників, що знаходяться поза вашим контролем. Завжди існує небезпека, що ваші конкуренти виявляться попереду вас, ще до того, як ви дізнаєтеся про це.

Щоб стати лідером ринку, необхідно ставити перед собою, за словами автора книг і консультанта з питань управління бізнесом Джин Коллінз, «великі волохаті зухвалі цілі». Не можна обмежуватися урахуванням минулого або нинішнього стану ринку. Необхідно передбачати, в якому напрямку ринок буде рухатися далі, і яким чином слід будувати свій бізнес, щоб врахувати зміни кон'юнктури ринку в найближчій і довгостроковій перспективі. Конкурентна перевага сильної компанії полягає в тому, щоб запропонувати комплексний товар або послугу в будь-якому обсязі - від одиниці продукції за індивідуальним замовленням до максимального обсягу, 365 днів у році, сім днів на тиждень і двадцять чотири години на добу.

Відомо, що прибутковість бізнесу залежить від випуску конкурентноздатної продукції, виробництва більш якісних товарів і послуг. Цього можна досягти тільки при використанні нових технічних рішень в нововведенні продукті. Але перед тим, як приступити до патентування обраного технічного рішення, необхідно вивчити всю доступну інформацію, щоб визначити тенденції розвитку даного продукту, а також переконатися в тому, що розробляється продукт не підпадає під дію патентів третіх осіб.

Разом з тим необхідно вжити заходів для захисту власного продукту, забезпечивши його охорону шляхом патентування.

Для цього потрібно мати розроблену стратегію патентування і чітке розуміння тих ризиків, які підстерігають компанію при створенні нового продукту.

Розробка бізнес-стратегії компанії

Одним з важливих елементів управління бізнесом в умовах конкуренції є виконання наступної вимоги: «Патент, або запізнишся», для чого необхідно розробити стратегію патентування об'єктів ІВ і наполегливо слідувати їй при веденні бізнесу.

Метою патентування є створення стійкого становища, що випускається на вибраному сегменті ринку товарів і послуг. Однак саме по собі патентування не повинно і не може бути самоціллю організації. Важливим є правильне використання отриманого патенту в стратегічних інтересах бізнесу, що розвивається.

Ось що повідомляють про успішне виборі стратегії патентування зарубіжні аналітики Майк Фрідман і Бенджамін Трегоу: «Ми працювали з однією компанією, що займається електронікою, яка першою в 60-х роках розробила радіопейджер. Тоді це був технологічний прорив. Зрештою, компанія все-таки заплуталася в питаннях стратегії власного розвитку, оскільки виявилася нездатна визначити, де вона зможе застосувати свій винахід. Такі компанії, як «Motorola» або «Soni» думали не довго: вони перехопили технологічне лідерство у цій невеликій фірми і вдало скористалися винаходом »[4].

Як правило, володіння правами ІВ, до яких відносяться винаходи, корисні моделі, промислові зразки, торговельні марки, комп'ютерні програми, ноу-хау та інші результати інтелектуальної праці, передбачають кілька напрямків їх комерційного використання.

Це перш за все - використання верб власному виробництві, а також ліцензування та внесення об'єктів інтелектуальної власності у статутний капітал підприємства.

Патентне право, яке поширюється на винаходи, корисні моделі, промислові зразки, торговельні марки, забезпечує монопольне право на їх використання на території України, або будь-який інший країни за умови патентування в обраній країні. Патентне право носить заборонний характер, тобто надає своєму власникові право забороняти третім особам використання запатентованого винаходу, корисної моделі, промислового зразка, або зареєстрованої торгової марки. І, відповідно, вирішувати їм використання зазначених об'єктів ІВ на договірних засадах.

Комп'ютерні програми, ноу-хау та інші об'єкти, які захищаються авторським правом, також є об'єктами ІС, згідно зі ст. 41 Закону України «Про власність» [5], і можуть бути використані як у власному виробництві, так і оцінені власником і поставлені на баланс підприємства або для продажу третім особам.

У всьому світі винаходи і ноу-хау розцінюються як товар, який можна передати або продати зацікавленій стороні. Ці процедури здійснюються, як правило, на основі ліцензійного договору, в якому передбачаються всі аспекти і умови передачі технічної документації або прав за патентом. Використання винаходу у власному виробництві дозволяє забезпечити унікальні споживчі якості товару і встановити на нього більш високу ціну, а заодно захистити свій сектор ринку від конкурентів. Однак така стратегія комерційної реалізації винаходів в основному придатна для підприємств і організацій, які мають значні виробничі потужності, співмірні з ємністю ринку даного товару. Тому великі компанії-монополісти, які прагнуть обмежити конкуренцію на своєму сегменті ринку, як правило, не продають ліцензії на виготовлення продукції, випуском якої займаються самі. Наприклад, шведська компанія «Alfa Laval», яка спеціалізується в галузі машинобудування для харчової промисловості, практично не займається продажем ліцензій. Безумовно, і окремі українські виробники, в першу чергу ті, які відносяться до ВПК, не зацікавлені в поширенні відомих їм технологій, і прагнуть зберегти пріоритетні позиції на ринку своєї продукції.

У той же час передача прав на об'єкти ІВ та продаж ліцензій приваблива для підприємств і організацій з невеликими виробничими потужностями, які займаються розробкою інноваційної продукції. При цьому власник патенту, як правило, прагне до реалізації свого винаходу на ринку ліцензій, якщо передбачуваної дохід від продажу ліцензії буде вище, ніж при використанні даного винаходу у власному виробництві.

Про використання об'єктів ІВ в управлінні бізнесом

Відомо, наприклад, що найбільш просунуті менеджери бізнесу в нашій країні активно використовують наявні в їх розпорядженні об'єкти ІВ для збільшення своєї частки в активах підприємства шляхом збільшення його статутного фонду. При цьому у якості внеску вносяться патенти на об'єкти ІВ, що належать засновникам, що дозволяє визначити їх дольову участь у статутному фонді організації і, відповідно, їх частку в розподілі дивідендів.

Ще одним шляхом використання об'єктів ІВ, з метою управління бізнесом і збільшення обсягу продажів, є забезпечення конкурентоспроможності своєї продукції на зовнішньому ринку, зокрема ринку ЄС. В цьому випадку, при виході підприємства на зовнішній ринок, потрібно здійснити закордонне патентування об'єктів ІВ, які забезпечать конкурентну перевагу імпортованого товару. Ухвалення рішення про зарубіжному патентуванні не можна відкладати в довгий ящик. Незважаючи на річний термін, наданий заявникові у зв'язку з конвенційним пріоритетом для патентування в інших країнах, практика показує, що заявнику, як правило, не вистачає часу, щоб вчасно здійснити вибір країн для подальшого патентування свого винаходу, і він схоплюється в останню хвилину, намагаючись встигнути на поїзд, несучи при цьому додаткові витрати, або втрачаючи пріоритет свого винаходу. Слід пам'ятати, що після закінчення 12 місяців з дати подачі заявки, незалежно від того, чи була проведена кваліфікаційна експертиза (експертиза по суті) чи ні, його право на подачу заявки в іншу країну з спочатку присвоєним пріоритетом втрачається. Правильно продумана заявником стратегія подальшого просування патенту дозволяє найбільш повно і ефективно досягти цілей, пов'язаних із захистом обраного об'єкта патентування, як в країні первинної подачі заявки, так і за кордоном.

На закінчення слід зазначити, що видатний американський винахідник Томас Едісон був невтомним експериментатором і отримав більше 2000 патентів на електричну лампочку.

Відомо, як Томас Едісон планував створення винаходів. Він вважав для себе обов'язковим патентувати один винахід кожні десять днів. А також одне видатне винахід - протягом півроку. У підсумку він став автором 1093 винаходів і отримав більше 3500 патентів в різних країнах. Едісон витратив на патентування своїх розробок більш 250 тис. Доларів, але в результаті патентних суперечок зміг відсудити у конкурентів більш 2 млн. Доларів.

Він стверджував, що отримання патентів коштує недешево, проте їх відсутність обходиться ще дорожче.

ВИСНОВКИ

  1. Для вжиття заходів щодо виправлення ситуації з винахідництвом в Україні необхідно підняти престиж винахідницької творчості, що неможливо зробити без підтримки держави. Це завдання не може бути вирішена приватними зусиллями окремих ентузіастів. Будь-які розрізнені дії в цьому напрямку заздалегідь приречені на невдачу. Тільки цілеспрямована державна політика може забезпечити підйом винахідництва і започаткувати науково-технічного відродженню України.
  2. В Україні немає розробленої інноваційної політики, не створені умови для розвитку венчурного бізнесу та впровадження нових розробок. Країна балансує на межі чергової економічної кризи, оскільки без розвитку власного науково-технічного потенціалу неможливо вирішити важливіші геополітичні завдання і визначити місце України в сучасному світі.
  3. Бізнес-стратегія компанії починається з патентування власних розробок і усвідомлення того факту, що патентування є інвестицією у власний бізнес і якщо Ви вірите в свій бізнес, то інвестуйте в нього.

Автор доповіді, прочитаного 05.09.2019 р на Міжнародній конференції "Smart-ПТМ в логістиці", проведеної в НТУ "ХПІ", Стогній Євген Степанович, патентний повірений України, ТОВ Компанія "Инвента"Источники информации:

Джерела інформації:
  1. Промислова власність у цифрах. Показники діяльності Міністерства економічного розвитку и торгівлі України та Державного підприємства «Український інститут промислової власності» за 2018 рік, К., 2019, 65 с.
  2. Сайт патентного відомства США - www.upsto.gov
  3. Гейтс Б. Бізнес зі швидкістю думки, М., Изд-во Ексмо, 2003 480 с.
  4. Фрідман М., Трегоу Б. Мистецтво і наука стратегії лідерства: Новий підхід до корпоративного управління, М., ФАИР-ПРЕСС, 2004, 272 с.
  5. Закон України «Про власність» від 07.02.1991 № 697-XII