07.10.2019г. у відділі інформаційного забезпечення інноваційних процесів ХДНБ ім. В.Г. Короленка відбувся тренінг для студентів Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» за темою «Створення торгової марки як інструменту маркетингу». Проведений тренінг включав дві частини: першу частину теоретичну, а другу - практичну.

В теоретичній частині, ведучий тренінгу, патентний повірений України Євген Стогній (ТОВ "Компанія "ІНВЕНТА"), розповів присутнім про роль і значення торгової марки в створенні бренду та маркетингу товарів і послуг.

Торгова марка служить для маркування та відмінності товарів і послуг одного виробника від аналогічних товарів і послуг іншого виробника. Тому кожна торгова марка є основою для створення бренду товару або бренду виробника.

В даний час торгова марка є вирішальним фактором при виборі товару і становить значну частину вартості останнього. Консалтингова компанія Interbrand (США), що спеціалізується на оцінці торгових марок, щорічно складає перелік найбільш дорогих торгових марок в світі та співвідносить їх вартість з ринковою капіталізацією компаній-власників.

В ролі лідерів серед світових брендів виступають такі всесвітньо відомі торгові марки AMAZON, APPLE і GOOGLE, які займають вищі ступені в світовому рейтингу. Так, вартість торгової марки AMAZON, яка працює в сфері електронної торгівлі, в 2018 році склала $150,8 млрд. Виробник персональних і планшетних комп'ютерів - корпорація APPLE є одним з піонерів в області персональних комп'ютерів і сучасних операційних систем. Вартість її торгової марки склала $146,3 млрд. Третє місце в цьому рейтингу займає американська транснаціональна корпорація GOOGLE, яка має мережу з більш ніж мільйона серверів в центрах обробки даних по всьому світу і обробляє більше одного мільярда пошукових запитів в день. Вартість її торгової марки становить $120,9 млрд.

Далі доповідач зупинився на аналізі вартості торгових марок, представлених на українському ринку.

Рейтинг 100 національних торгових марок за підсумками 2018 року було проведено консалтинговою компанією MPP Consulting. За оцінкою зазначеної компанії сумарна вартість цієї сотні марок дорівнює $5,9 млрд.

Першим номером серед торгових марок України є Моршинська, вартість якої становить $533 млн. На другій позиції знаходиться Нова пошта з капіталізацією $285 млн, на третій - Rozetka з капіталізацією $244 млн, на четвертій Приватбанк - з $237 млн і на п'ятій - Sandora з капіталізацією $231 млн. Зазначені бренди широко відомі споживачам України та користуються заслуженою повагою. Так, мінеральна вода під торговою маркою Моршинська представлена більш ніж в 90% торгових точок України. Такий же відсоток заповнення прилавків магазинів має і продукція компанії Sandora.

Новая почта, також як и компанія Rozetka, зайняли 2-е та 3-е місце в зазначеному рейтингу завдяки бурхливому розвитку і розширенню електронної торгівлі в мережі Інтернет. Слід зазначити, що компанія Нова пошта утворилася в 2001 році, маючи стартовий капітал всього $7 тисяч. Сьогодні річна виручка цієї компанії оцінюється в $10 млрд.

Розвиток і зміцнення бренду - це безперервний процес, розтягнутий на багато років. Так, наприклад, торгова марка напою Coca-Cola була зареєстрована в США в 1927 році, а у 2000 році ця марка стала торговою маркою № 1 в світі і її вартість склала $72,5 млрд, що дорівнювало 51% вартості однойменної компанії. Однак в 2018 році вартість цієї марки помітно зменшилася, що дозволило зайняти їй в світовому рейтингу скромне 38 місце з обсягом капіталізації торгової марки $30,4 млрд, що теж не так мало, якщо порівняти з сумарною вартістю 100 кращих марок України, яка склала $5,9 млрд у 2018 році, тобто всього 1/5 вартості торгової марки Coca-Cola або 1/25 від ціни бренду Amazon - торгової марки № 1 в світі.

На цьому теоретична частина тренінгу закінчилася. Присутні задали питання про форми охорони товарних знаків, що діють в різних країнах світу, про особливості патентного законодавства України в цій галузі, про практику вирішення судових спорів, пов'язаних з торговими марками.

Потім відбулася практична частина тренінгу, в ході якої присутнім було запропоновано розробити власну торгову марку для певного виду діяльності і виставити її на конкурс. Учасники тренінгу з ентузіазмом взялися виконувати поставлене завдання і запропонували обраному журі свої ескізні розробки для визначення переможців конкурсу. Журі обрало найбільш вдалі, на його думку, роботи і вручило призи переможцям.