17.03.2016 у відділі ВІП ХГНБ ім. В.Г. Короленка відбувся День фахівця ІВ по темі "Торгові марки: від фабричних клейм до теперішнього часу". Cотрудник патентно-правової компанії "Інвента" патентний повірений Стогній Є.С. підготував звіт про цей захід.

Доповідачами на заході виступили співробітники компанії "ІНВЕНТА" : патентний повірений Є.С. Стогній та юрист Н.С. Мороз.

Патентний повірений Є.С. Стогній зробив короткий огляд історії розвитку торгових марок у світі. Від перших клейм, що проставляються на будівельних та гончарних виробах, які з'явилися за 5000 років до нашої ери, до фабричних клейм середніх віків і далі до торгових марок нашого часу.

Торгова марка, товарний знак, знак для товарів і послуг, фірмовий знак - так по-різному називалися позначення, покликані відрізняти товари та послуги одного виробника від аналогічних товарів та послуг іншого виробника. Традиція наносити на товари ці позначення розпочалася з появи ремесел, зокрема з клейм, якими користувалися древні гончарі.

На території України торгові марки спочатку стали використовуватися в гончарному промислі, поступово поширюючись серед представників інших професій: ювелірів, книговидавців, ковалів, столярів. За свідченням істориків почало застосуванню торгових марок у вигляді клейм належало ще в епоху Київської Русі. Доповідь супроводжувалася відеопрезентацією матеріалів по темі, зокрема були показані гончарні клейма Київської Русі.

Еволюція торгової марки супроводжувала розвиток виробничих стосунків, що складаються у світовій економіці. У царській Росії в 1896 році був ухвалений Закон "Про товарні знаки (фабричних і торгових марках і клеймах) ". У нім товарними знаками визнавалися "всякого роду позначення, що виставляються промисловцями та торговцями на товарах або на упаковці та посуді, в яких вони зберігаються, для відмінності оних від товарів інших промисловців та торговців".

Разом з торговими марками деякі виробники розміщували на етикетках своєї продукції титул Постачальника Двору Його Імператорської Величності. Для отримання цього титулу було необхідно упродовж восьми років брати участь у виставках, перелік яких затверджувався імператором, отримувати нагороди або хоч би згадки в похвальному листі. І головне - не мати ніяких серйозних скарг з боку покупців. Нижче показаний рекламний плакат з торговою маркою Харківської кондитерської фабрики Жоржа Бормана - Постачальника Двору Його Імператорської Величності.

У новітній час, з дня проголошення Україною незалежності, в Державний реєстр Укрпатента вже включені більше 210 тис. знаків для товарів і послуг. Активність реєстрації торговельних марок в Україні постійно росте, що свідчить про зростаючий інтерес бізнесу до правового захисту своєї інтелектуальної власності.