04032021 04 березня 2021 року у відділі науково-інформаційного забезпечення інноваційних процесів Харківської державної наукової бібліотеки ім. В.Г. Короленка (далі - ХДНБ ім. В.Г. Короленка) відбулася онлайн-конференція на тему «Науково-інженерні центри - досвід, проблеми та перспективи» (далі - Конференція).

Конференція була присвячена вшануванню Всесвітнього дня інженерії, проголошеного на 40-й сесії Генеральної Конференції ЮНЕСКО в листопаді 2019 року і який відзначається 4-го березня кожного року.

Модератор конференції член ради Спілки наукових та інженерних об'єднань України (далі - СНІО України), директор з розвитку ТОВ «Науково-виробниче об'єднання« Транссистема »(далі - НПО« Транссистема »), к.т.н. В.Б. Татаринського в своїй доповіді зазначив, що святкування Всесвітнього дня інженерії - це хороший привід для залучення уваги громадськості до проблем інженерії та її ролі в розвитку науки і техніки. В даний час в Україні успішно працюють десятки великих і сотні малих інжинірингових компаній, які мають визнаний авторитет не тільки в Україні, а й за її межами. Зокрема, це такі організації, як «Науково-технічний центр «Інформаційні системи», «Інженерний центр «Укргазтехніка», «Перше архітектурно-будівельне виробниче об'єднання», «Науково-виробниче підприємство «Точприлад», патентно-правова компанія   «Інвента» та ін. Багато з них знаходяться в м. Харкові.

Значний внесок у розвиток інженерії на Слобожанщині та в цілому по Україні вносить Харківська державна наукова бібліотека ім. В.Г. Короленка, один із провідних відділів якої - відділ науково-інформаційного забезпечення інноваційних процесів - в лютому цього року відзначив своє 120-річчя.

Історія формування СНІО України має більш ніж 150-річну історію. Це союз громадських об'єднань, основною метою яких є розвиток науки та інженерії, як особливого виду інтелектуальної діяльності, забезпечення правової і патентного захисту нових розробок, сприяння і допомогу своїм членам в їх професійній діяльності.

Важливим напрямком діяльності СНІО України є організація конкурсів інноваційних розробок. У 2020 році був проведений конкурс «Інноваційні технології та обладнання в дорожній галузі», організаторами якого виступили Кременчуцький завод дорожніх машин (далі - завод «Кредмаш») і НВО «Транссистема». Конкурс проходив у двох номінаціях «Краща інноваційна технологія в дорожній галузі» і «Краще інноваційне обладнання в дорожній галузі». Переможцям конкурсів буде надана допомога у фінансуванні та впровадженні їх розробок.

Однією з серйозних проблем в даний час, за твердженням модератора Конференції, є нестача професійних кадрів для роботи на сучасному обладнанні. Необхідно забезпечити їх перенавчання та підвищити професійну підготовку молодих фахівців. Це вимагає консолідації зусиль викладачів ВНЗ, учених і фахівців-практиків.

Наступна доповідь на конференції був зроблений керівником проекту конкурсу «Інноваційний обладнання і технології в дорожній галузі», переможцем в номінації «Кращий інноваційний обладнання в дорожній галузі» д.т.н. В.Я. Двадненко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет. У своїй доповіді він розповів про проблеми, які мають місце при впровадженні інноваційних проектів. Поділився досвідом вирішення цих проблем тимчасовими творчими колективами на прикладі спільної роботи при створенні гібридної силової установки приводу дорожніх машин і інструментів фахівцями Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, заводу «Кредмаш» і НВО «Транссистема».

            У своєму виступі заступник директора Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації В.В. Ігнатьєв зазначив, що в останні роки виникли багато громадянські ініціативи. Інженери Слобожанщини, об'єднані в інженерні центри, відіграють важливе значення в стійкому економічному розвитку регіону. Від їхніх громадянських ініціатив залежить підтримка зростання і розвиток основних інфраструктур, таких як автомобільні, залізниці, мости, утилізація відходів, водопостачання та санітарія, енергетика, цифрові мережі і інші. Зокрема, їх внесок в рішення Державної програми України «Велике будівництво»

            У виступі головного інженера ДП «Донецький облавтодор» ДАК «Автомобільні дороги України» В.Н.Безбіза прозвучала подяка фахівцям Донецького науково-інженерного центру НВО «Транссистема», яке взяло на себе наукове супроводження проектів ДП ​​«Донецький облавтодор», зробило значний внесок у рішення проблем, що виникли у філії №3 (г.Бахмут). Ці фахівці є активними членами Донецької обласної ради СНІО України.

            Декан механічного факультету Харківського національного автомобільно-дорожнього університету д.т.н., проф. І.Г. Кириченко запропонував створити науково-освітній центр дорожніх машин при механічному факультеті університету, використовуючи при цьому досвід роботи регіональних науково-інженерних центрів НУО «Транссистема» і навчального центру заводу «Кредмаш».

 Виступив в дебатах по темі Конференції патентний повірений України Е.С. Стогній (ТОВ «Компанія« Инвента ») сказав, що діяльність науково-інженерних центрів України вносить значний вклад в стимулювання інноваційних розробок і підвищення престижності інженерної праці. У той же час не можна не відзначити вкрай низький рівень винахідницької активності в країні. Активність патентування винаходів в Україні неухильно падає протягом останніх 20 років, що не може не викликати занепокоєння з цього приводу. Для підвищення зацікавленості в патентуванні своїх розробок повинен бути присутнім суспільний запит на винаходи. Потрібно розуміти, що винахідницька діяльність є найважливішим інструментом для забезпечення конкурентоспроможності нової техніки і технології. Також важливо донести до розуміння керівників усіх рангів можливості, які може дати комерціалізація винаходів, які є інтелектуальним капіталом їх підприємств і організацій. Досягти цього є однією з основних задач СНІО України.

На закінчення В.Б. Татаринського побажав усім які взяли участь у Конференції міцного здоров'я, благополуччя, подальших творчих успіхів.