18012021 18.01.2021 р. в Харківській державній науковій бібліотеці ім. В.Г. Короленка для школярів 10-го класу 10-ї загальноосвітньої школи м. Харкова було проведено онлайн майстер-клас з винахідницької творчості, присвячений святкуванню «Дня дитячих винаходів».

Починаючи майстер-клас, патентний повірений Стогній Є.С. (ТОВ "Компанія" Інвента") сказав про те, що винаходи, як результати інтелектуальної діяльності, забезпечили технічний прогрес людства, починаючи з давніх-давен - від кам'яних знарядь і способів добування вогню до сучасної робототехніки і польотів в космос.

Такі всесвітньо відомі винахідники, як Леонардо да Вінчі, Томас Едісон, Нікола Тесла, назавжди увійшли в історію людства.

Говорячи про винаходи, зроблених дітьми, не можна не згадати Леонардо да Вінчі, який у молодому віці зробив начерки таких винаходів, як літак, вертоліт, парашут, танк і багато іншого.

Бенджамін Франклін в 14 років винайшов дерев'яні ласти для рук для прискорення плавання. Згодом він винайшов блискавковідвід, біфокальні окуляри, крісло-гойдалку, висловив ідею про створення електричного двигуна. Тепер портрет Бенджаміна Франкліна прикрашає купюру в 100 дол. США.

Честер Грінвуд, у віці 15-ти років, в кінці ХІХ сторіччя винайшов хутряні навушники для захисту від морозу. У 1905 році 11-річний школяр Френк Іпперсон з Каліфорнії отримав патент на фруктовий лід, який представляв собою шматочок кольорового льоду на паличці.

Блез Паскаль в 18 років запатентував калькулятор власної конструкції, а Ральф Самуельсон в тому ж віці винайшов водні лижі.

Луїс Брайль в 17 років вигадав шрифт, який могли б читати люди з порушеним зором. В результаті у нас з'явився шрифт Брайля для незрячих людей.

Як відомо, Томас Едісон винайшов електричну лампочку, постійно її удосконалював і отримав більше 2000 патентів на свій винахід. При цьому він ставив собі за мету патентування всіх, навіть незначних її удосконалень. Коли його запитали: - Чи не важко вам було робити стільки невдалих спроб, щоб створити одну єдину лампочку, він відповів: - Я зробив 1999 вдалих дослідів зі створення невдалої лампочки, в результаті чого отримав одну вдалу. Саме нею ми користуємося донині.

Далі ведучий зупинився на деяких відомих методах винахідницької творчості, що дозволяють успішно вирішувати технічні завдання. Одним з таких прийомів є пошук закономірності здійснення будь-якого процесу. Зокрема, було наведено приклад, що стосується процесу розстановки нових книг, що надходять до бібліотеки. Виявляється, що книги у фонді бібліотеки розставлені по хронологічно-форматному принципом.

Іншим прикладом використання творчого підходу до вирішення технічної задачі є пошук аналогічних природних явищ для встановлення зв'язку з характеристиками знайомого предмета, наприклад, на питання: - "Чому стрілки годинника рухаються за годинниковою стрілкою, а не в протилежному напрямку?" школярі швидко знайшли правильну відповідь - "Тому що сонце рухається в тому ж напрямку, що добре видно по руху тіні на сонячний годинник".

Також були наведені приклади розв'язання винахідницьких завдань іншими способами. Наприклад, в якості рішення задачі підвищення обсягу продажів товарів в 1937 році була винайдена магазинний візок, яка була впроваджена в США власником супермаркету Сільваном Голдманом. Поки інші супермаркети пропонували все більші мішки та пакети, Голдман поставив перед собою реальну задачу: "Як збільшити число предметів, які купують люди в моєму магазині?" І знайшов правильні відповіді на поставлене запитання. Зараз в Америці магазинних візків більше, ніж автомобілів.

Також слухачам були запропоновані технічні завдання для подальших роздумів, в якості домашнього завдання.

На закінчення ведучий майстер-класу побажав учасникам заходу творчих успіхів і наполегливості у вирішенні нових завдань.