1811202018.11.2020 р. у Харківській державній науковій бібліотеці ім. В.Г. Короленка для студентів Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" було проведено online тренінг, в режимі відеоконференції, з теми "Розробка торгової марки і створення бренду".

Торгова марка, товарний знак, логотип, бренд - ці терміни вживають для позначення одних і тих же об'єктів, а саме, засобів індивідуалізації товару або послуги, які за твердженням патентного повіреного України Євгена Стогнія (ТОВ "Компанія" ІНВЕНТА "), необхідні для того , щоб відрізнити товари та послуги одного виробника від аналогічних товарів і послуг іншого виробника. Хоча термін "логотип" спочатку вживався як специфічний термін, що використовується в поліграфії і позначає словесний товарний знак, виконаний оригінальним шрифтом. У той же час поняття бренду є більш широким і охоплює коло об'єктів авторського права, торгові марки, маркетингову та рекламну політику, що включає розробку фірмового стилю, прийоми сервісного обслуговування і т.д. Прикладом чого може служити бренд мережі ресторанів швидкого обслуговування МсDonald's.

Бренди бувають світовими, як AMAZON, MERSEDES або INTEL, так і національними - Нова пошта, Розетка, Оболонь, Моршинська або регіональними - Роганська, Шатіловська. Регіональні знаки, як правило, пов'язані з якоюсь географічною місцевістю.

Зареєстрована торгова марка є основою бренду і може служити підставою для реєстрації доменного імені другого рівня, наприклад, inventa.ua.

Які ж відомі українські бренди є лідерами на ринку України?

Опубліковано Топ-100 найдорожчих українських національних брендів. Список складений на основі даних, наданих правовласниками брендів. У рейтинг увійшли виробники напоїв і продуктів харчування, ритейлери, банки, мобільні оператори.

         Перше місце в рейтингу займає бренд "Моршинська", вартістю $ 533 млн. На другій позиції знаходиться ТМ - Нова пошта з капіталізацією $ 285 млн, на третьому - Rozetka з капіталізацією $ 244 млн, на четвертій Приватбанк - з $ 237 млн ​​і на п'ятій - Sandora з капіталізацією $ 231 млн. Зазначені бренди широко відомі споживачам України і користуються заслуженою повагою. За оцінкою консалтингової компанії MPP Consulting сумарна вартість 100 провідних торгових марок України в 2018 році склала $ 5,9 млрд.

         Лідерами серед світових брендів є такі всесвітньо відомі торгові марки, як AMAZON, APPLE і GOOGLE, які займають вищі ступені в світовому рейтингу. Так, вартість торгової марки AMAZON в 2018 році склала $ 150,8 млрд, що в 25 разів більше сумарної вартості 100 провідних торгових марок України, зазначеної вище.

Учасники тренінгу задали багато питань в online режимі, які стосувалися розробки власного товарного знака та можливості його використання без реєстрації. Також було дано відповіді на питання, які стосувалися можливості анулювання торгової марки, що належить конкуренту.

У практичній частині тренінгу учасникам було запропоновано розробити власну торгову марку для подальшої реєстрації її в патентному відомстві України.