160120206 січня 2019 року у відділі науково-інформаційного забезпечення інноваційних процесів Харківської державної наукової організації імені В.Г. Короленка відбувся Майстер-клас з основ технічної творчості, присвячений святкуванню "Дня дитячих винаходів".

На заході були присутні школярі 6-го класу 10-ї середньої школи м Харків.

Патентний повірений України Е.С. Стогній (ТОВ "Компанія "Інвента ") розповів про історію створення радіо і про методи розв'язання винахідницьких завдань. Проведення тренінгу він почав з історії відкриття електромагнітних хвиль Джеймсом Максвеллом (1831-1879гг.), При цьому їх практичне використання було вперше здійснено Генріхом Герцем ( 1857-1894 рр.). Г. Герц сконструював перший передавач радіохвиль, які можна було зафіксувати відстані в кілька метрів. у 1924 р в честь Герца назвали одиницю частоти електромагнітних коливань в секунду (Гц).

Одними з перших творців радіозв'язку стали італієць Гульєльмо Марконі, що отримав в 1987 році патент Великобританії № 12039 на "Удосконалення в передачі електричних імпульсів і сигналів в передавальному апараті" і Нобелівську премію з фізики в 1909 році, і російський винахідник Олександр Попов, який після безлічі дослідів і експериментів створив пристрій, здатний вловлювати електромагнітні коливання на значній відстані, і отримав премію Російського Технічного Товариства в 1898 за «винахід приймача електромагнітних коливань і приладу для телеграфування без проводів».

Якщо поглянути на історію створення радіо ще ширше, то перший патент на бездротовий зв'язок отримав в 1872 році американський радіоаматор, стоматолог за фахом Малон Лумис, який заявив в 1866 році про те, що він відкрив спосіб бездротового зв'язку; в США винахідником радіо вважають Девіда Хьюза (1878), а також Томаса Едісона (1875 патент №1885) і Ніколу Теслу (патент на передавальний пристрій з резонанс-трансформатором був виданий в 1891 році); в Німеччині - Генріха Герца (1888); у Франції - Едуарда Бранлі (1890); в ряді балканських країн - Ніколу Теслу (1891); в Бразилії - Ланделя де Муру (1893-1894); в Англії - Олівера Джозефа Лоджа (1894); в Індії - Джагадіш Чандру Боше (1894 або 1895); в Росії - А. С. Попова (1895). Творцем першої успішної системи обміну інформацією за допомогою радіохвиль вважається італійський інженер Гульєльмо Марконі (1895).

З цього переліку видно, що винаходи, що стосуються передачі і прийому радіохвиль, були зроблені майже одночасно в різних країнах різними людьми і незалежно один від одного. При цьому першість виявляється у того винахідника, який першим отримає патент на свій винахід. Тому, для того, щоб щось корисне винайти потрібно навчитися вирішувати найрізноманітніші технічні (і не тільки) завдання.

Далі ведучий перейшов до практичної частини тренінгу, в якій зупинився на деяких відомих методах винахідницької творчості, що дозволяють вирішувати технічні завдання. Одним з таких прийомів є зміна формулювання завдання. Як приклад, було поставлено школярам таке питання: - "Чи завжди сонце сходить на сході?", На який не знайшлося у присутніх правильної відповіді. Але якщо це питання переформулювати і поставити по іншому, а саме "Чи скрізь сонце сходить на сході?", То правильна відповідь знайти набагато легше.

Іншим прикладом використання творчого підходу до вирішення технічної задачі є пошук аналогічних природних явищ для встановлення зв'язку з характеристиками знайомого предмета, наприклад, на питання: - "Чому стрілки годинника рухаються за годинниковою стрілкою, а не в протилежному напрямку?" школярами швидко було знайдено правильну відповідь - "Тому що сонце рухається в тому ж напрямку, що добре видно по руху тіні на сонячний годинник".

Також були наведені приклади розв'язання технічних завдань відомими винахідниками, які ще в дитячому або юнацькому віці зробили свої перші кроки в винахідництві. Так, Леонардо да Вінчі в молодому віці зробив начерки таких винаходів, як літак, вертоліт, парашут, танк і багато іншого. Фенджамін Франклін в 14 років винайшов ласти для рук для прискорення плавання, правда тоді вони були тільки дерев'яними. Згодом він винайшов блискавковідвід, біфокальні окуляри, крісло-гойдалку, висловив ідею про створення електричного двигуна. Томас Едісон все життя присвятив розробкам в області електрики. Він винайшов електричну лампочку, постійно її удосконалював і отримав більше 2000 патентів на свій винахід. Нікола Тесла в 1884-1885 роки працював в лабораторії Едісона над удосконаленням машин постійного струму, але потім винайшов генератори змінного струму, які виявилися ефективніше машин постійного струму і змінили напрямок розвитку електротехніки у світі.

Далі присутнім школярам були запропоновані ще деякі завдання, відповіді на які були знайдені за допомогою розглянутих методів вирішення технічних завдань.