1311201813.11.2018 р. в Харківській державній науковій бібліотеці ім. В.Г. Короленка для студентів I і II курсів навчання Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» (далі - НТУ "ХПІ") був проведений тренінг по винахідницькій діяльність.

Починаючи тренінг патентний повірений Стогній Є.С. (ТОВ "Компанія "Інвента") розповів про видатних винахідників та їх винаходи.

Винаходи завжди були результатом інтелектуальної діяльності людини. Саме вони забезпечили технічний прогрес людства, починаючи з давніх-давен - від кам'яних знарядь і способів добування вогню до сучасної робототехніки і польотів до інших планет.

Говорячи про винахідників давнину, сказав доповідач, не можна не згадати будівельників єгипетських пірамід, які змогли створити ці монументальні будови, які пережили тисячоліття і дійшли до наших днів. Далі він зупинився на технічних рішеннях і гіпотезах, пов'язаних з будівництвом піраміди Хеопса, яка до сих пір вражає своєю величчю і є одним з чудес світу.

Далі доповідач розповів про відомих методах винахідницької творчості, що дозволяють успішно вирішувати технічні завдання. Найбільш поширеним методом є метод проб і помилок. Однак він пов'язаний з величезними втратами часу і сил при вирішенні завдань. Тисячі років люди вирішували творчі завдання цим методом, так як вважалося, що інших методів просто не існує. Однак такий метод вже давно вичерпав свої можливості. Важко оцінити реальні втрати від використання методу проб і помилок при сучасному рівні розвитку технологій.

Потрібні нові методи вирішення винахідницьких задач. Одним з таких методів розв'язання винахідницьких завдань є пошук закономірності в здійсненні будь-якого процесу. Зокрема, було наведено приклад, що стосується правил розстановки Нових книг у книгосховищі. Виявляється, зрозумівши закономірність розстановки книг в бібліотеці, можна відшукати потрібну книгу без допомоги каталогу і чергового бібліотекаря. Іншим прийомом винахідницької творчості є зміна фазового стану речовини. Наприклад, щоб перейти через річки не замочивши ніг, потрібно, щоб вода замерзла і утворився лід. Існують і інші прийоми активізації винахідницької творчості, які докладно описані в книгах Альтшуллера Г.С., присвячених теорії розв'язання винахідницьких завдань.

Рішення винахідницьких завдань є високоінтелектуальним працею, що вимагає значного розумового напруження. В якості практичного завдання учасникам тренінгу було запропоновано ряд питань, які ставилися компанією "Майкрософт" при прийомі співробітників на роботу. Деякі з них ставилися до пошуку розв'язання винахідницьких завдань, а інші були спрямовані на перевірку кмітливості кандидатів на вакансію. Серед цих питань були такі, як:

  • чому каналізаційні люки роблять круглими, а не квадратними?
  • чи завжди сонце сходить на сході?
  • чому дзеркало перевертає зображення справа наліво, а не зверху вниз?
  • у вас є шість сірників. Як з них побудувати чотири рівносторонніх трикутника?
  • в трьох кутах рівностороннього трикутника знаходиться по мурашки. Кожна мураха починає рухатися в інший випадково обраний кут уздовж однієї зі сторін трикутника. Яка ймовірність того, що жоден мураха не зіткнеться з іншим мурахою?

Ці та інші завдання пропонувалося вирішити в рамках тренінгу.

Студенти НТУ "ХПІ" взяли активну участь в запропонованому тренінгу і з натхненням шукали відповіді на поставлені питання. В результаті тренінгу були виявлені переможці, які проявили наполегливість і змогли дати правильні відповіді на поставлені питання. Їм були вручені грамоти за успішне вирішення завдань тренінгу.

На закінчення доповідач побажав учасникам тренінгу творчих успіхів і наполегливості у вирішенні щоденних завдань, які нам постійно підкидає життя, а також нагадав чудові слова Стіва Джобса: «Треба працювати не 12 годин на день, а головою».