Дізнатися детальніше про процедуру реєстрації буде корисно як тим, хто вирішив робити це самостійно, так і тим, хто вирішив скористатися послугами патентного повіреного.

Як і будь-який бізнес-процес, реєстрація торгової марки починається з аналізу теперішньої потреби та чіткого формулювання відповіді на запитання:

Навіщо мені торгова марка? Що, від кого і як вона повинна захищати?

Навіщо мені торгова марка?

Відповідь на це питання може варіюватися тому, що деяким потрібна торгова марка тільки як необхідна умова для реєстрації домену .ua, інші хочуть захиститися від конкурентів за допомогою реєстрації свого товару або послуги, що виробляються і надаються в Україні, а треті вирішили вийти на міжнародний ринок і розглядають реєстрацію торгової марки в Україні тільки як перший етап на шляху до міжнародної реєстрації за Мадридською системою.

Що буде захищати торгова марка?

Торгова марка (в українському законодавстві вона також називається «торговельна марка» або «знак для товарів і послуг») може бути зареєстрована як словесне позначення у вигляді слова або слів, власного імені, букв, цифр; як образотворчий елемент - чорно-білий або кольоровий, а також як будь-яка комбінація словесних та / або образотворчих позначень, включаючи тривимірні, голографічні та мультимедійні.

Торговою маркою не може стати загальновживане слово, використовуване як позначення товарів і послуг певного виду, або загальновживані символи та терміни.

Приклад: «хліб», «хімчистка».

Словесне або графічне позначення торгової марки не повинно вводити споживачів в оману щодо якості товару, послуги або власника торгової марки.

Приклад: смачне печиво "Маруся"; «IKEA» - для українського виробника меблів.

Існує ряд обмежень для реєстрації торгової марки, що відтворює або імітує державну символіку, назви або емблеми органів державної влади України та інших країн, печатки, нагороди, які, однак, можуть бути включені в знак у вигляді неохороноспроможних елементів, за умови згоди відповідного компетентного органу або їх власників.

Приклад: горілка «Фінляндія»

І найважливіше правило - не можуть бути зареєстровані позначення, які є схожими з торговельними марками, вже зареєстрованими чи заявленими на реєстрацію в Україні іншою особою для тих же товарів та / або послуг чи споріднених з ними.

Всі вимоги та обмеження прописані у Законі України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» від 22.05.2003р., який вам необхідно вивчити, щоб краще розуміти суть процедури.

Від кого захищати?

Мета реєстрації торгової марки – захистити її унікальність і заборонити конкурентам незаконно пожинати плоди вашої праці. Торгова марка охороняється тільки для тих товарів або послуг, для яких вона зареєстрована.

В Україні Міжнародного класифікатора товарів і послуг (МКТП), який складається з 45 класів, 1-34 відведені під товари, 35-45 – під послуги.

Вам потрібно обрати, який клас або класи товарів чи послуг найбільш повно відображають суть господарської діяльності, яку позначає ваша майбутня торговельна марка. Паралельно потрібно переконатися, що вибраний клас не стане причиною можливої відмови у реєстрації через тотожність або схожість до ступеня змішування з іншими торговими марками, зареєстрованими або заявленими на реєстрацію в Україні іншою особою для однорідних товарів чи послуг.

Перебування товарів або послуг в одному класі МКТП не є однозначною ознакою однорідності, і навпаки, різні класи МКТП не гарантують відсутність такої. Головним критерієм для встановлення однорідності вважається виникнення у споживача уявлення про приналежність цих товарів або послуг одній особі, яка їх виготовляє чи надає. Не можна зареєструвати дві однакові торгові марки для однакових або споріднених товарів (послуг), але можна зареєструвати дві аналогічні торговельні марки для різних товарів (послуг), тобто в різних класах.

Приклад схожості торгових марок для однорідних товарів / послуг: «Автомайстер» для 07 класу МКТП (Машини та верстати) і «AUTO master» для 12 класу МКТП (Транспортні засоби); «ABSOLUT» для 32 класу МКТП (Пиво та безалкогольні напої) та «ABSOLUTЕ» для 33 класу МКТП (Алкогольні напої).

Якщо не враховувати однорідність і просто подати заявку по обраному класу товарів, то існує ймовірність отримати відмову у реєстрації торгової марки на етапі, коли всі мита вже сплачено, і переграти нічого вже не можна. Тому радимо зробити попередній пошук за обраними класами МКТП на тотожність і схожість із зареєстрованими або заявленими на реєстрацію торговими марками.

Провести пошук частково можна самостійно, користуючись базоюбазою на сайті Державного підприємства «Український інститут промислової власності» (ДП «Укрпатент»), але якщо ви слабо орієнтуєтеся в класифікаторі і в самому понятті однорідності, то можете допустити помилку, яка у підсумку буде коштувати вам упущеної торгової марки та / або дарма витрачених грошей.

Щоб знизити подібні ризики, можна замовити кваліфікований попередній пошук. В результаті ви отримаєте звіт, в якому будуть перераховані всі тотожні і схожі торгові марки, проте не буде висновку про можливість відмови у реєстрації. Приймати рішення доведеться самостійно або консультуватися з патентним повіреним.

Якщо ви хочете розібратися у всіх тонкощах реєстрації торгової марки в Україні, щоб пройти цю процедуру самостійно, радимо вам ретельно вивчити питання однорідності при вибору класу МКТП. В одній з найближчих публікацій ми постараємося розглянути його докладніше.

Процедура реєстрації торгової марки

Щоб почати безпосередньо процедуру реєстрації, потрібно скласти Заявку та подати її у ДП «Укрпатент». Заявка може бути подана фізичними або юридичними особами, особисто у ДП «Укрпатент» або відправлена поштою на адресу вул. Глазунова, 1, м Київ, 01601. 

Пакет документів для подачі заявки на реєстрацію торгової марки повинен включати:

1. Зображення торговельної марки розміром 8х8 см в електронному та друкованому видах, у 5 примірниках для чорно-білої торгової марки й у 10 – для кольорової.

2. Повний перелік товарів і / або послуг, для яких передбачається реєстрація товарного знака.

3. Повне найменування заявника українською мовою (назва фірми, її юридична адреса або ПІБ та місце проживання фізичної особи).

У разі, якщо реєстрація проводиться за допомогою патентного повіреного або патентної компанії, то мають бути додані додатково: :

4. Довіреність патентному повіреному на представлення інтересів заявника у відповідних установах.

Протягом 2-х місяців з моменту подачі заявки потрібно сплатити державний збір за її подачу. Ця сума не підлягає поверненню у разі відмови у реєстрації.

У таблиці нижче наведена вартість реєстрації торгової марки в залежності від типу позначення, кількості та кількості обраних класів МКТП.

Вартість реєстрації торговельної марки в Україні

 Найменування послуги Державний збір, грн. Послуга компанії, грн.
1. Попередня перевірка торговельної марки - 600
2. Підготовка та подання комплекту матеріалів заявки на торговельну марку: 3200 1500
- додатково за кожний клас товарів/послуг понад одного 3200 -
- додатково за подання заявки в кольорі 800 -
3. Підготовка і подання заперечення на попереднє рішення патентного відомства про відмову в реєстрації 130 % від суми збору за пунктом 2 -
4. Підготовка і подання заперечення на попереднє рішення патентного відомства про відмову в реєстрації - 1500
5. Видача свідоцтва на торговельну марку 85 800
6. Публікація про видачу свідоцтва на торговельну марку за кожен клас товарів/послуг 600 -
- додатково за публікацію у кольорі 200 -

Завантажте PDF файл зі списком документів, необхідних для подачі заяви на реєстрацію торгової марки, вартістю та терміном реєстрації.

Після оплати за подання заявки ви отримуєте повідомлення від ДП «Укрпатент» з присвоєнням дати подання заявки. Одночасно починається формальна експертиза, що перевіряє відповідність заявки формальним вимогам Закону. На цьому етапі ДП «Укрпатент» може зажадати внести зміни або запитати додаткові дані по заявці, на відповідні дії у вас є 2 місяці.

Після завершення формальної експертизи, далі проводиться кваліфікаційна експертиза, яка визначає відповідність заявленого позначення умовам надання правової охорони, і перевіряється на наявність тотожних і схожих до ступеня змішування вже зареєстрованих або поданих на реєстрацію торгових марок.

Про основні причини відмови у реєстрації торгової марки ми напишемо в одній з наступних публікацій, а поки розглянемо варіант успішного проходження кваліфікаційної експертизи.

При позитивному рішенні експертизи заявник отримує повідомлення про це і протягом 3-х місяців повинен сплатити державний збір за публікацію відомостей про реєстрацію торгової марки та державне мито за видачу Свідоцтва на знак для товарів і послуг.

Щоб отримати свідоцтво про реєстрацію торговельної марки, потрібно відправити у ДП «Укрпатент» оригінали платіжних доручень про сплату вищевказаних платежів.

Свідоцтво діє протягом 10 років від дати подання заявки. Звертатися з клопотанням про продовження строку можна за 6 місяців до закінчення цього терміну дії свідоцтва.

У середньому, термін реєстрації торгової марки становить 16-20 місяців з моменту подачі заявки. Існує можливість прискорити реєстрацію, сплативши додатковий державний збір, розмір якого становить від 9100 грн. Термін реєстрації у цьому випадку складе 8-9 місяців.

Сподіваємося, ця стаття допомогла вам розібратися в основних моментах процедури реєстрації. Якщо у вас залишилися які-небудь питання, ви можете задати їх у нашій онлайн консультації або зв'язатися з нами.