17012019 0117 січня 2019 року у відділі науково-інформаційного забезпечення інноваційних процесів Харківській державній науковій бібліотеці імені В. Г. Короленка відбувся Майстер-клас з основ технічної творчості, присвячений святкуванню "Дня дитячих винаходів". У заході брали участь учні 5-го класу загальноосвітньої школи № 10 м. Харкова.

Патентний повірений України Є. С. Стогній (ТОВ "Компанія "Інвента") розповів про історію винахідництва, зокрема про будівництво єгипетських пірамід, і розв'язання технічних задач, які виникли при їх будівництві. Потім він зупинився на найбільш загадковій технології сучасності-штучному інтелекті. Створення штучного інтелекту - задача, яка обов'язково буде вирішена в найближчі 20-30 років і ви, звернувся виступаючий до присутніх, обов'язково станете свідками тих змін в суспільстві, які відбудуться в результаті його появи. Які це будуть зміни - ніхто зараз точно сказати не може, але те, що маса професій стане не потрібною і виявиться непотрібною ясно вже сьогодні.

Наприклад, у результаті повної автоматизації автомобільного транспорту відпаде необхідність у професії водія, що вже в даний час реалізовано за кордоном, зокрема, в США, де є автомобілі з автоматичним управлінням (автопілотом) у 2018 році здійснили сумарний пробіг понад 2,6 млн км. Автоматика забезпечує велику швидкість і точність, ніж людина, що веде до збільшення швидкості руху і безпеки використання сучасного транспорту. Тому професія водія вже скоро буде не потрібна. Також не будуть потрібні фахівці в таких областях як металообробка, будівництво і сільське господарство. Всі лінійні операції зможуть виконувати роботи. В області машинобудування і автомобілебудування на сучасних заводах США і Європи вже зараз більшість технологічних процесів автоматизовано і виконується промисловими роботами - маніпуляторами.

Виникає закономірне питання-де людина зможе докласти свої сили і інтелектуальні здібності, щоб скласти конкуренцію роботам і штучному інтелекту?

Безсумнівно це галузі, пов'язані з творчістю, як з художнім - література, музика, образотворче мистецтво, театр так і з технічних - винахідництво, наукові дослідження, розробка ІТ-технологій, комп'ютерних ігор і ін.

Далі доповідач перейшов до практичної частини тренінгу, в якій зупинився на деяких відомих методах винахідницького творчості, що дозволяють вирішувати різні завдання. Одним з таких методів є ретельний аналіз умов поставленого завдання, який може привести до появи несподіваного рішення. Цей прийом був проілюстрований на прикладі наступної задачі: «Побудований будинок, у нього чотири стіни, на кожній стіні по одному вікну, кожне вікно виходить на південь. В одне з вікон заглянув ведмідь. Якого кольору шкура у ведмедя?"Таке завдання викликало здивування у школярів. Вони активно стверджували, що такого будинку не може бути. Однак, якщо припустити, що будинок стоїть на північному полюсі, то можна знайти і правильне вирішення завдання, яке полягає в тому, що ведмідь був білим.

Іншим прикладом використання творчого підходу до вирішення технічної задачі є її аналіз з допомогою набору запитань, які допомагають виявити нові властивості у знайомого предмета, наприклад, скріпки для паперів. В якості такого списку питань можуть бути наступні: що можна замінити в скріпці? як її можна модифікувати? що до неї додати? що можна прибрати зі скріпки? що можна змінити в ній на протилежне? Пошук відповідей на поставлені запитання допоміг знайти рішення, в результаті якого з'явилися пластикові різнокольорові скріпки, які не тільки скріплюють аркуші паперу, але і служать для їх маркування з допомогою певного кольору, наприклад, червоного, синього, жовтого, зеленого і т. д.

Далі ведучий запропонував присутнім вирішити інші завдання, відповіді на які вони змогли самостійно знайти. Школярі, у свою чергу, поставили багато запитань ведучому, на які виявилося не так просто знайти відповідь.

Захід пройшов з живою участю школярів, які продемонстрували не тільки зацікавленість і залученість в процес тренінгу, але високу кмітливість і винахідливість при вирішенні запропонованих завдань.