14122017 0114.12.2017р. у Відділі науково-інформаційного забезпечення інноваційних процесів Харківської державної наукової бібліотеки ім. В.Г. Короленка відбулася Презентація винаходів харківського винахідника, д.т.н., проф. Гнатова Андрія Вікторовича. На презентацію зібралися науковці вищих навчальних закладів Харкова, провідні фахівці в області автоматизації дорожнього руху, студенти харківських вузів, а також автодорожнього та радіотехнічного технікумів. На заході були присутні представники преси, а також співробітники патентно-правової компанії «Інвента» (м. Харків). Всього в заході взяло участь понад 60 осіб.

В ході Презентації були висвітлені питання сучасного стану в області розробки і патентування електромобілів і засобів автоматизації дорожнього руху в світі та Україні.

Проф. Гнатів А.В. є провідним фахівцем кафедри автомобільної електроніки Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. Одним з напрямків діяльності кафедри є
розробка енергозберігаючих технологій. До таких технологій зокрема відноситься розробка проекту зі створення електробуса для перевезення пасажирів в місті на базі серійної моделі «Богдан А-091». Цей автобус буде оснащений розробленим накопичувачем енергії у вигляді блоку ємнісних конденсаторів, робочий цикл служби яких становить 5-8 років, що перевищує гарантійний термін експлуатації автобуса цієї моделі у півтори рази.
Зарядний пристрій встановлено на даху автобуса, що дозволяє здійснювати його підзарядку на зупинках міського електротранспорту та забезпечити безпеку пасажирів і обслуговуючого персоналу. Також можлива підзарядка блоку конденсаторів під час руху електробуса. Система підзарядки конденсаторів і загальна компоновка електробуса захищені трьома патентами України.14122017 02

Іншим напрямком розробок проф. Гнатова А.В. є багатофункціональні панелі дорожнього покриття, які представляють собою шестикутні блоки і призначені для створення збірного дорожнього покриття. Ці панелі відносяться до альтернативних джерел електричної енергії, здатними перетворити кінетичну енергію проїжджаючого по ним транспорту в електричну енергію, яка витрачається на освітлення дороги, її нагрівання в разі обледеніння, а також на візуалізацію розмітки дорожнього покриття. Така система управління робить можливим створення «розумної» дороги, прикладом реалізації якої є експериментальна «Траса 69», побудована в США. Джерелами живлення запропонованих панелей є сонячні батареї, а виконавчими елементами електричні тени та світлодіоди. Розробка виконується в рамках стартапу колективом співробітників, який очолює проф. Гнатов А.В. і захищено вісьмома патентами України.

Піднята тема викликала великий інтерес у присутніх. Доповідача буквально засипали питаннями, починаючи від того, які матеріали використовувалися при створенні панелей, до питання про те, як буде почувати себе водій, у якого стоїть кардіостимулятор серця. Особливо активними в постановці питань виявилася студентська молодь. Зокрема, були задані питання про вартість виготовлення запропонованих панелей, про наявність інвесторів і про плани зарубіжного патентування винаходів.

Проф. Гнатів А.В, відповів, що є тісна співпраця з Національним університетом «Львівська політехніка» за проектом створення електробуса, а також з Ризьким технічним університетом з питання про спільне патентування за кордоном.

На закінчення доповідач підкреслив, що в даний час у світі активно здійснюється перехід з бензинових двигунів на електропривод і в Європі в найближче десятиліття електромобілі, за прогнозами фахівців, складуть не менше 50% легкового автотранспорту. За ними майбутнє, як за найбільш економічним і екологічно чистим транспортом. Ми поки відстаємо від цього світового тренду, проте і в Україні є багато напрацювань зі створення та вдосконалення транспорту, що використовує електропривод. Україна - потенційно інноваційна країна, тому запрошуємо молодь зайнятися цим перспективним напрямком.

Учасники Презентації брали активну участь в обговоренні порушених питань та подякували доповідача за цікавий виступ.

Звіт підготував Є. Стогній