На території України штрихове кодування товарів було введено з січня 1997 року Постановою Кабінету Міністрів України від 29.05.1996 р. № 574. При цьому в першу чергу вводилася маркування товарів, що експортуються, а потім - з 01.07.1997 р. імпортованих товарів, а з 01.01.1999 р. в реалізації взагалі не повинно бути немаркованих товарів. Винятком з цього загального правила були товари народних промислів, товари, для яких не передбачені упаковка або етикетки, а також товари в роздрібній торгівлі, які реалізуються безпосередньо покупцеві шляхом зважування або розливу, оскільки нанесення штрихових кодів в цьому випадку неможливо з технічних причин.

Штрихове кодування товару - це система спеціальних знаків, кожен з яких є носієм певної інформації, а розшифрований код дає повний опис товару.

Найбільш вживаними були такі кодові системи:

  • західнонімецька система BAN (Bundeseinheitliehe Artikelnummer);
  • американська система UPC (UniversalProductCode);
  • європейська система EAN (European Artikle Numbering);
  • японська система Corla Code.

Розширення міжнародної торгівлі викликало необхідність уніфікації різних, використовуваних в різних регіонах світу, системи числового кодування товарів. Принципи кодування системи UPS, як і принципи кодування системи BAN, були взяті за основу при створенні європейської системи кодування під назвою EAN.

Система EAN є штриховий код і застосовується з 1997 року. Для впровадження в Європі уніфікованої кодової системи була заснована Міжнародна європейська асоціація кодування товарів (JANA) з резиденцією в Брюсселі. Система отримала швидке поширення. У кінці 1984 року в асоціацію входили 22 країни, а в 1985 року - вже 25, в тому числі Аргентина, Кіпр і Греція. Потім приєдналися Японія, Австрія, Нова Зеландія і, таким чином, система EAN отримала міжнародне визнання.

Щоб отримати право користуватися кодом EAN, будь-яка країна повинна вступити в асоціацію, після чого вона отримує ідентифікаційний номер, який розташовується на початку штрихового коду EAN.

Коли в асоціацію входило невелике число країн, номер країни складався всього з двох цифр, однак зростання числа країн - учасниць міжнародних торгових угод, які користуються системою EAN, зажадав змін. Тепер ідентифікаційний номер країни - виробника товару може складатися з трьох цифр. Наприклад, Угорщина позначається цифрами 559 на початку символу потім чотири наступні цифри дають інформацію про виробника товару, далі п'ять цифр дають детальну характеристику товару, а остання - контрольний індекс.

Деяким країнам надано можливість деталізувати двозначний код країни за допомогою третього знака, наприклад, код 46, виданий колишньому Союзу, може бути деталізований для країн СНД в третьому знаку в діапазоні 460-469. Відповідно до цього Україна присвоєно код 465.

Класифікаційна система коду EAN складається з цифрових позначень і штрихів. Цифрові позначення містять 8 або 13 цифр. Скорочена 8-цифрове позначення застосовується для кодування товарів невеликих розмірів.

Код EAN, поряд з класифікаційним цифровим позначенням, має смужково-штрихове позначення, яке, як і в системі UPS, складається з різних комбінацій темних штрихів і світлих смуг, що несуть певний запас інформації. Лазерне зчитує трансформує графічну систему штрихів і смуг в цифровий символ, введений в пам'ять ЕОМ.

Друкують штриховий код на упаковці при її виготовленні зазвичай чорним, синім, темно-зеленим або темно-коричневим кольором. Червоний, світло-коричневий і жовтий кольори не застосовуються, так як оптичне пристрій, що зчитує їх не розрізняє. Фон, на якому друкується штриховий код, повинен бути світлим, без малюнків, тексту, перфорації.

Правильне прочитання і можливість розшифровки коду за допомогою ЕОМ в значній мірі залежать від якості друкарської техніки і рівномірності поверхні, на яку наноситься код. Згідно з "Положенням про штрихове кодування товарів" від 20.08.2002 р. №255, кодування товарів штриховими кодами EAN здійснюється в Україні Асоціацією Товарної Нумерації «ДжіЕс1 Україна». При цьому Положення №255 використовує добровільний підхід до маркування товарів штриховими кодами, при цьому обов'язковому маркуванню штриховими кодами підлягають тільки ті товари, кодування яких передбачено законодавчими актами України: алкогольні напої та тютюнові вироби, примірники аудіовізуальних творів і фонограм, лікарські засоби та інші товари, маркування яких штриховими кодами передбачено законодавством України. Маркування харчових продуктів штриховими кодами здійснюється в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Економічний ефект від впровадження системи штрихового кодування полягає в тому, що вона дозволяє відмовитися від численних паперових документів (накладних, звітів і т.д.) і оперативно шляхом автоматичного зчитування отримувати інформацію про виробництво продукції, її технічні характеристики, ціну та інші показники. Впровадження системи кодування дозволяє отримувати оперативну інформацію про рух товарів, знизити комерційні витрати, а також дає можливість споживачеві вийти на конкретного виробника або постачальника в разі потреби. У той же час наявність штрихового коду дозволяє перевірити країну походження товару. Якщо країна, зазначена на ярлику або упаковці товару, не відповідає штрих-коду, слід задуматися про доцільність покупки.